بهینه سازی

تبادل اطلاعات

بهینه سازی

تبادل اطلاعات

ممیزی انرژی

§      بهینه سازی انرژی: بکارگیری کارآمدترین فنآوری ها به منظور حصول به یک دستآورد مشخص که در بیشتر موارد منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.

§      صرفه جویی انرژی: عبارت است از کاهش مصرف انرژی از طریق انجام یک عمل مشخص (برای نمونه خاموش کردن چراغ هنگامی که روشنایی مورد نیاز نیست).

§      تعیین تعرفه انرژی: یعنی تعیین اقتصادی ترین منبع انرژی بر حسب نوع فعالیت.

§      گزینش نوع مناسب انرژی: یعنی بکارگیری اقتصادی ترین منبع انرژی بر حسب نوع فعالیت.

 

  اگرچه مدیریت انرژی، یکی از ضروری ترین هسته های مدیریت یک سازمان می تواند در نظر گرفته شود، لیکن در ایران به دلایل مختلفی نظیر قیمت پایین حامل های انرژی، دولتی بودن سازمان های بزرگ و نداشتن دانش فنی، تخصص و مهارت، اهمیت چندانی پیدا نکرده است. منظور از واحد مدیریت انرژی، واحدی در مؤسسات صنعتی است که مجموعه عملیاتی شامل شناخت میزان و نحوه مصرف حامل های انرژی، ثبت اطلاعات مربوطه و تعیین و اجرای راهکارهای لازم جهت کاربرد بهینه انرژی را بر‌عهده دارد.

 

1-2- انواع روش های ممیزی انرژی

 

 عبارت " ممیزی انرژی" دارای کاربردهای گسترده و معانی متفاوتی است و بسته به شرکت های خدمات انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. ممیزی انرژی ساختمان ها محدوده وسیعی از بررسی میانگذر تأسیسات تا تجزیه و تحلیل تفصیلی با شبیه سازی پویای کامپیوتری را در بر می گیرد. چهار نوع از روش‌های اصلی ممیزی انرژی به طور خلاصه در ادامه بررسی شده اند:


 

1-2-1-  ممیزی میان گذر

 

این نوع ممیزی شامل بررسی اجمالی تجهیزات جهت شناسایی گلوگاه های مصرف انرژی و ارایه راهکارهای ساده و کم هزینه است که صرفه جویی قابل توجهی را در هزینه عملیاتی ساختمان در پی خواهد داشت. برخی از مهندسین ترجیح می دهند که این گونه ممیزی انرژی ساختمان را در قالب راهکارهای تعمیرات و نگهداری طبقه بندی کنند. بعنوان نمونه این راهکارها می‌توانند شامل تنظیم نقطه دمای گرمایش فضا، جایگزینی پنجره های شکسته، عایق بندی لوله های بیرونی آب یا بخار گرم و تنظیم نسبت سوخت به هوا در بویلرها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد